Naim greep zijn carrièrekans als zij-instromer
‘Heb me kunnen specialiseren tot lasser’
Naim Zarify (53 jaar) vluchtte op 25-jarige leeftijd door oorlogsgeweld en onderdrukking uit Afghanistan. Na vier jaar dienstplicht had hij in zijn vaderland toen net een baan als automonteur gevonden. Twee jaar omzwerven, gingen vooraf aan zijn komst naar Nederland eind jaren ’90. Daar kreeg de Afghaan als scheepsbouwer bij Poppen de kans op een nieuw bestaan. Een mogelijkheid die Naim twintig jaar geleden met beide handen aangreep. “Ik heb hier alle kansen gekregen voor een brancheswitch.”
Leerkansen door praktijkervaring
“Ik heb altijd al een fascinatie voor techniek gehad. Vandaar ook dat ik in Afghanistan al voor technische studies koos. Die achtergrond kwam me eenmaal in Nederland goed van pas. Ik wilde graag weer aan het werk en kwam zo via de overheid terecht bij Centrum Vakopleiding. Als automonteur kon ik al lassen, maar daar haalde ik in zeven maanden tijd alle mogelijke lasdiploma’s om mijn kansen op de arbeidsmarkt te vergroten.”
“Eerst kon ik aan de slag bij een bedrijf uit Nieuwleusen dat onder meer koelkasten maakte, maar uiteindelijk besloot ik mijn kans te grijpen bij Scheepswerf Poppen. Twintig jaar werk ik hier nu alweer. Inmiddels ben ik één van de lasspecialisten en dat heb ik mede te danken aan mijn collega’s. Met name in de beginperiode leerde ik ontzettend veel van ze. Door te kijken naar hun vakmanschap en door hun hulp te vragen. Iedereen stond klaar voor me.”
Ontwikkelingskansen door scholing
“Ook in de metaalindustrie staan ontwikkelingen nooit stil. Ik het begin lasten we nog met elektroden. Inmiddels is RVS-, TIG- of MIG/MAG-lassen niet meer weg te denken. Om bij te blijven, bood Poppen me alle gelegenheid om mezelf bij te laten scholen. Ik heb in al die jaren heel wat examens afgelegd en certificaten behaald. Daardoor beschik ik nu over up-to- date vaardigheden.”
“In de scheepsbouw hebben we te maken met strenge wet- en regelgeving. Als maker van nieuwbouwschepen moeten we bijvoorbeeld elk jaar een examen afleggen om een geldig certificaat te behouden. Hetzelfde geldt voor het uitvoeren van werkzaamheden aan zeeschepen. Vanuit Poppen wordt dat perfect geregeld en gecoördineerd. Daardoor kunnen wij ons concentreren op wat wij het liefst doen: de handen uit de mouwen steken.”
Afwisselingskansen door werkzaamheden
“Wat me aansprak bij Scheepswerf Poppen was dat ik me hier echt kon ontwikkelen als lasser. Ik wilde in één onderdeel van het metaalwerk heel goed worden, een vakman zijn. Die specialisatie heb ik hier doorgemaakt. Maar tegelijkertijd kon ik ook op andere vlakken groeien. Steigers opbouwen, gereedschap repareren, metaalbewerkingen als boren en zetten uitvoeren, voorpoetsen van rvs-platen. Ik help er mijn collega’s graag mee.”
“Zoals ik voor anderen klaarsta, staat iedereen dat ook voor mij. Het zegt veel over de teamspirit bij Poppen. Elk schip waar we aan werken heeft een opleverdeadline. Die datum staat bij wijze van spreken rood omcirkeld. Allemaal gaan we ervoor om de werkzaamheden op tijd af te ronden. Die gedeelde motivatie zorgt voor een cultuur van aanpakken. We zetten graag een stapje extra met en voor elkaar om schippers blij te maken.”
Vrije tijdskansen door werktijden
“Nadat we ons land ontvluchtten, viel onze familie uit elkaar. Zelf woon ik nu in Zwolle. Om mijn dierbaren te zien, moet ik veel reizen. Naar Apeldoorn en Arnhem, maar ook naar Engeland, Duitsland en Hongarije. Daarom vind ik de werktijden bij Poppen zo fijn. Elke avond ben ik vrij en kan ik dus mijn familie in Nederland bezoeken. Meerdere weekeinden per jaar ga ik ook naar het buitenland. Dat we vrijdagmiddag 12.45 uur vrij zijn, is dan top.”
“Steevast gaat mijn harmonium mee op reis. Dit toetsinstrument bespeel ik als hobby. Het voelt altijd heel goed om dan met mijn familie muziek te maken en samen te zingen. Ook speel ik harmonium in groepsverband. Muziek is net als techniek een belangrijk onderdeel van mijn leven. Ik ben blij dat ik beide hobby’s in Nederland kan combineren. Met dank aan alle kansen die ik bij Poppen kreeg voor een brancheswitch van automonteur naar lasser.”