mks Prins 6 (2017)

| De Prins 6 is het nieuwe hybride motorkraanschip van Van den Herik Sliedrecht, gebouwd door Scheepswerf Poppen. Het schip is voorzien van een PLM 1217 draadkraan en dusdanig ontworpen en gebouwd dat de CO₂-uitstoot wordt geminimaliseerd.

Specificaties schip

  • Scheepswerf: Scheepswerf Poppen
  • Lengte over alles: 65.00 m
  • Breedte over alles: 9.50 m
  • Holte in de zijde: 2.60 m
  • Diepgang geladen: 2.40 m
  • Kruiphoogte: 4.30 m

Bijzonderheden en toelichting

Het casco schip is onder begeleiding van Bureau Veritas gebouwd. Het schip is volledig elektrisch aangedreven en de besturing is energiezuinig door de zelfregelende proportionele plunjerpomp. Daarmee is er bijna geen verlies tijdens het sturen. Voor de functionaliteit is met 1 generator zowel het schip als de kraan te bedienen. Wanneer er niet volledig gas gegeven wordt bij de voortstuwing van het schip of de kraan neemt de kleine generator het over. De kleine generatorset springt na vier dagen stilliggen automatisch aan en laadt zichzelf in ongeveer één uur weer op. Het is een stabiel schip met twee skeggen en één propellor. Hierdoor is minder stuurcorrectie nodig en dit verlaagt het gasolieverbruik. Het schip is 360 graden manoeuvreerbaar en kan dus volledig om zijn as heen.


Het schip is voorzien van drie telescopische spudpalen die tot 14.50 m diep kunnen. Er is een mogelijkheid om een extra kraan of sondeermachine op het voorschip te plaatsen (de boeiing en kopschot zijn demontabel). De stuurhut is overzakbaar, tot een kruiphoogte van 4.30 m, waardoor het schip ook geschikt is om onder lagere bruggen door te varen.

De beunwanden, kim, bovenplaat den, oploop voorschip en de gangboorden zijn van Hardox, een extreem harde en slijtvaste staalsoort. Het gehele schip is minimaal 10 mm dik gebouwd.

Specificaties kraan

  • Type: PLM 1217E
  • Merk: Pulleman
  • Baggerdiepte: 40 m
  • Gewicht: 112 ton
  • Hefvermogen: 12 ton op 17 m baggerbedrijf
  • Positioneringssysteem: PDS 2000

Bijzonderheden en toelichting

De PLM 1217 is volledig elektrisch. Voor de stabiliteit van het schip rijdt de kraan verzakt in het beun. De kraan is gekoppeld aan een haspel zodat de kabels tijdens het rijden zijn weggewerkt.

De kraan regenereert stroom: als de kraan bijvoorbeeld last laat zakken, dan levert deze stroom terug en wordt dit hergebruikt om bijvoorbeeld weer te zwenken.

Heeft u een vraag?

* Verplicht Een ogenblik geduld…
  • Solide
  • Flexibel
  • Vernieuwend
  • Nuchter

Wat kunnen we voor jou betekenen?

flexibel nieuwbouw nuchter onderhoud phone location mail solide ver-ombouw verlenging vernieuwend