Dit zal het vijfde motorbeunschip zijn in dezelfde lijn als Grato (2011), Donata (2016), Variatie (2018) en Sayonara (momenteel in aanbouw en met haar 10,25 meter de breedste). Dit type motorbeunschip wordt gekenmerkt door de functionaliteit, netheid en een extreem goede balans qua snelheid en laadvermogen.Het schip voor Van Vliet zal 86 meter lang worden op een breedte van 8,50 meter.
Het schip wordt uitgerust met een diesel- elektrische voorstuwing en met ruimte op het voorschip welke ingericht kan worden naar gelang de beschikbaarheid van emissievrije energiebronnen zoals accupakketten of waterstoftoepassingen. Hiermee verzekert Van Vliet zich met dit schip mee te kunnen bewegen in de internationale energietransitie, waardoor het schip een duurzame inzet staat te wachten in de toekomst.
We zijn erg verheugd dat we dit schip voor J. van Vliet mogen bouwen; een familiebedrijf dat, net als wij al een lange en beeldbepalende geschiedenis kent in Nederland. Het schip zal worden ingezet voor het vervoer van het zand dat door Van Vliet wordt gewonnen en verhandeld. En zal de naam ‘Amsterdam’ dragen, tevens thuishaven. Van Vliet weet ons al vele jaren te vinden voor het onderhoud aan de schepen binnen haar vloot. Daarom is het nu extra speciaal dat wij dit schip mogen bouwen. Binnenkort starten wij met het snijden van alle platen staal. We houden u graag op de hoogte van de voortgang van de bouw.
(onderstaande foto door Arie Jonkman; mbs Donata een vergelijkbaar schip aan de nieuw te bouwen mbs Amsterdam voor J. van Vliet B.V.)