Duurzame partners gezocht en gevonden

| Primeur voor Poppen en Haisma: eerste ingebouwde Stage V-motor in binnenvaartschip.

Een bijzondere samenwerking tussen Scheepswerf Poppen uit Zwartsluis en Volvo Penta-center Haisma Scheeps- & Industriemotoren uit Harlingen. Samen zorgden zij voor een primeur: de eerste inbouw van een Stage V-motor op een binnenvaartschip. Opdrachtgever Theo Pouw Groep - dienstverlener voor de grond-, weg-, water- en betonbouw - kan hiermee verder bouwen aan zijn duurzame missie: het zoveel mogelijk beperken van de CO2-uitstoot.

Met de nieuwe motor, een Volvo Penta D13, maakt het beunschip niet alleen een flinke sprong vooruit op het gebied van CO2-reductie. Ook de NOx-uitstoot (stikstof) wordt aanzienlijk verminderd. De motor beschikt namelijk over een zogeheten SCR-systeem (in de volksmond: AdBlue-systeem): een eis voor Stage V-motoren tot 400 PK en 300 kilowatt. Door de aandrijving met AdBlue wordt de NOx-uitstoot flink teruggedrongen.

“Volvo heeft al veel ervaring met het nabehandelingssysteem SCR (Selectieve Katalytische Reductie, red.)”, vertelt Oene Rozendal van Haisma Scheeps- & Industriemotoren. “Voor trucks, grondverzet en de industrie. Maar dit soort motoren zijn anders dan die voor schepen. Volvo heeft met zijn kennis en technologie een scheepsuitvoering van de D13 gemaakt die aan Stage V voldeed.”

HVO-brandstoffen

Hierdoor neemt de stikstofuitstoot met 80 tot 90 procent af, legt Rozendal uit. “Het tweede grote voordeel is dat deze motor op zogenaamde HVO-brandstoffen kan draaien”, vervolgt hij. “Gemaakt van biologische, plantaardige brandstoffen in plaats van ruwe olie. HVO (Hydrotreated Vegetable Oil, red.) zorgt voor een CO2-reductie. Niet zozeer in het verbruik, maar wel bij de productie ervan. Daarbij komt veel minder CO2 vrij dan bij de productie van diesel. Dat in combinatie met het SCR-systeem maakt deze motor op dit moment state of the art als het gaat om uitstootreductie.”

Brandstofreductie

De schonere motor stelt de Theo Pouw Groep daarnaast in staat om zijn schip zo efficiënt mogelijk met brandstof om te laten gaan. Dat scheelt zo’n 8 tot 10 procent ten opzichte van de voorganger; een Volvo D12 met 450 PK. “Onder meer door het hoge koppel van de D13, waardoor het brandstofverbruik lager ligt. De klant gaf aan ook met 400 PK uit de voeten te kunnen, door de motor anders toe te passen en het schip daarop aan te passen. Dat scheelt ook weer in brandstofverbruik.”

Nauwe samenwerking

Voor de hermotisering van het binnenvaartschip werkte Haisma nauw samen met Scheepswerf Poppen. “Of wij een Stage V-motor wilden inbouwen, was de vraag van onze klant Theo Pouw uit Utrecht”, aldus Martin Poppen. “Natuurlijk wilden wij dat, maar wij zijn toch bovenal een scheepswerf. Wij zijn heel goed in metaalbewerken; schepen bouwen dus. In de loop der jaren hebben we wel ervaring opgedaan met het inbouwen van motoren. Wanneer wij een beunschip of kraanschip bouwen, leveren wij deze compleet af, dus ook mét motor.”

De samenwerking tussen Scheepswerf Poppen en motordealer Haisma liep gesmeerd. “Wij leverden het pakket kant-en-klaar aan”, legt Rozendal uit. “Onder meer de regeling en toevoer van AdBlue, de uitlaatleidingen, sensoren die nodig zijn; dat bereidden we allemaal voor bij ons in Harlingen. Zo kon Scheepswerf Poppen de motor in een keer inbouwen. Het vergde evengoed veel communicatie, want er zit veel techniek achter. Dat luistert nauw. Maar met Poppen zit je dan helemaal goed.”

Tweede project

Rozendal noemt het ‘fantastisch’ om een dergelijk project met dit bedrijf uit het Overijsselse Zwartsluis te hebben kunnen doen. “Poppen is een werf met vakmensen, die ervaring hebben met de machinekamer”, aldus Rozendal. “Wanneer je iets voor het eerst doet, zoals het inbouwen van deze Stage V-motor, is het altijd een uitdaging. Dan heb je mensen met inzicht nodig. Dat is voor zo’n eerste project erg belangrijk. Wij werken al 25 jaar samen met Poppen. De lijnen zijn altijd kort en goed.”

Nieuw project

Alle reden om deze succesvolle samenwerking voort te zetten. Binnenkort starten de twee bedrijven aan een gezamenlijk nieuw project: de inbouw van eenzelfde soort motor in een nieuwbouwschip. Dit keer een boegschroefmotor, in plaats van een motor voor de hoofdvoorstuwing. Wordt vervolgd dus.

Meer laatste nieuws

Nieuwe opdrachten, tewaterlatingen, bouwupdates. Het hele jaar door staat er bij Scheepswerf Poppen van alles op stapel. We houden je graag op de hoogte van de allerlaatste ontwikkelingen. Hier vind je het meest actuele nieuws.

    Overlijden Jan Poppen

    Op 18 mei 2023 is overleden onze oud-directeur Jan Poppen.

    Lees meer

    Van 6 augustus tot en met 21 augustus gesloten! BOUWVAK!

    Van 6 t/m 21 augustus is de werf gesloten.

    Lees meer
  • Solide
  • Flexibel
  • Vernieuwend
  • Nuchter

Wat kunnen we voor jou betekenen?

flexibel nieuwbouw nuchter onderhoud phone location mail solide ver-ombouw verlenging vernieuwend